Skip to content
mugmetdegoudentand

Vermogen

2013

Een politieke thriller met Lineke Rijxman en Willem de Wolf

Het is 2013. Een man en een vrouw rijden langs de Kroatische kust, waar ze hun vakantiehuis te koop hebben gezet. De terugreis is lang, maar ze zijn overmoedig. Ze willen vooruit. Hun auto rijdt ongemerkt 180. Een paar jaar later rijden ze weer terug uit Kroatië. Het huis is eindelijk verkocht. Maar de vreugde is van korte duur. Niets blijkt te zijn wat het leek. Wat ze voor elkaar verborgen hielden, komt met een genadeloze klap aan het licht. VERMOGEN is een thriller die zich afspeelt in een luxe Mercedes. Een spel over corruptie, macht en ambities. Met schokkende blik op een nieuwe wereld.

Lineke Rijxman en Willem de Wolf maakten eerder samen de nog steeds gespeelde succesvoorstelling Hannah en Martin.

Uit de recensies:

NRC: "(..) een roadmovie op toneel. Man en vrouw maken een reis van Kroatië naar Nederland. Tweeduizend kilometer langs de snelweg, en tijd te over voor pijnlijke bekentenissen. Vermogen kent geen dwingende dramaturgie. Wel zijn er losse scènes die prachtig zijn, zoals de dreiging door de politie die de twee aanhoudt. Dat moment toont Rijxman en De Wolf op hun best: in verwarring en onzekerheid zoeken ze elkaars troost en omhelzing."

Parool: "In de Mercedes waarin vrijwel de gehele voorstelling zich afspeelt, drijven de twee de spanning knap op - want natuurlijk speelt er meer en wordt gaandeweg de hypocrisie achter hun woorden zichtbaar. In het tonen van het failliet van een relatie is Vermogen indrukwekkend geslaagd."

Trouw: "Hier kleuren zijn slungelige gezwets en haar lief superieure glimlachjes een intrigerende, want lang niet altijd uitgesproken irritatie. Neem daarbij de vaak in geestige dialogen omzeilende, filosofische ondertoon, en het zwarte perspectief komt, als helaas niet onwaarschijnlijk, schurend nabij."

De Volkskrant: "Heerlijk. Zo zit Vermogen vol met observaties aangaande allerlei herkenbaar (fout) gedrag. De lichaamstaal, de verstarde blikken van Rijxman en De Wolf; het is geestig en beklemmend tegelijk."

De Standaard: "Willem de Wolf en Lineke Rijxman horen bij de meest wereldbewuste makers, en hebben dus veel te vertellen. Dat structureren ze vanuit hun twee leren zetels volgens de tweespraak: links tegen rechts, tegen versus meedenken, Europa versus China, vroeger versus morgen."

Theaterkrant: "Lineke Rijxman ontroert in de rol van intelligente vrouw van de wereld die de kar in hun huwelijk trekt en daar zelf de dupe van wordt. Haar ontreddering, vooral als haar man in het tweede deel van de voorstelling een uiterst pijnlijk geheim onthult, kruipt onder je huid."

  • Tekst, spel en regie

    Lineke Rijxman en Willem de Wolf

  • Tekstbijdrage

    Joan Nederlof

  • Techniek

    Coen Jongsma] en [René Rood

  • Lichtontwerp

    Nico de Rooij en Coen Jongsma

  • Decor

    Michiel Voet

  • Kostuums

    Arien de Vries

  • Fotografie en art directie affiche

    Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin met M/M (Paris)

  • Grafische vormgeving

    Floor Koomen

  • Stem BNR

    Pieter van der Werff

  • Duitse stem

    Eva Pieper

  • vertaling

    Christine Bais

  • Geluidsfragmenten

    De Auditieve Dienst

  • scènefoto's

    Sanne Peper

  • met dank aan

    Mick Goodenough, Maria Punch, Katja Dreyer, Stefan Hertmans en Het Zuidelijk Toneel

in beeld