Skip to content
mugmetdegoudentand

Vier sterren in de Volkskrant

★★★★ Vier sterren in de Volkskrant! “The Making of Soros the Musical van Mugmetdegoudentand is een ingenieuze voorstelling. In het doordachte script worden we heen en weer geslingerd tussen wetenswaardigheden en theaterplezier”

Dank je wel Hein Janssen! Lees de recensie hier.

The Making of Soros the Musical van Mugmetdegoudentand is een ingenieuze voorstelling. In het doordachte script worden we heen en weer geslingerd tussen wetenswaardigheden en theaterplezier

Hij wil beslist geen documentair theater, maar wel een musical. Een wervelende show met zang en dans ziet hij voor zich, waarin zijn gedachtegoed van de Open Society voor een breed publiek toegankelijk wordt gemaakt. Daarom heeft de Hongaars-Amerikaanse zakenman George Soros een miljoen euro overgemaakt aan het theatergezelschap dat een voorstelling over hem en zijn missie wil maken.

Meteen al in de eerste scène van The Making of Soros, the Musical van Mugmetdegoudentand ontstaat er verwarring. Soros weigert een persoonlijk interview met de theatermakers, omdat de voorstelling niet over hem moet gaan maar over zijn ideeën voor een open, democratische samenleving. De theatermakers zien meer ‘een deconstructie van het concept musical’ voor zich. Vanuit die patstelling ontrolt zich een ingenieuze voorstelling, waarin drie acteurs sollen en dollen met hun hoofdpersoon, met de wetten van het theater, en ook een beetje met zichzelf.

Ter informatie: George Soros (92) wordt geboren in Boepest in een Joods gezin dat tijdens de oorlog een andere identiteit aanneemt en later naar New York verhuist. Hij wordt beurspeculant, steunt de antiapartheidsbeweging in Zuid Afrika en richt zich daarna op Oost-Europa in de strijd tegen het communisme. Tegelijkertijd slaat hij financieel zijn slag: in 1992 verdient hij in één klap 1 miljard pond door een slimme transactie tegen de Bank of England. Voor extreem-rechts is Soros vandaag de dag dé vertegenwoordiger van het kwaad in de wereld en onderwerp van veel complottheorieën.

Vincent van der Valk speelt Soros en doet dat met volle overgave. Lineke Rijxman is de regisseur van de musical en speelt net zo bevlogen, met naast haar een grappige Jasper Stoop als enige acteur, in plaats van de zeventienkoppig cast die Soros voor ogen had. In een bewust kringloopachtig decor ontstaat een vermakelijk geharrewar over hoe dat ene miljoen te besteden. Soros wil groots uitpakken, de theatermakers willen vooral de diepte in.

Kan een speculant de wereld redden? Dat is de vraag die de theatermakers zich in The Making of Soros, the Musical stellen. In het doordachte script worden we heen en weer geslingerd tussen wetenswaardigheden en theaterplezier. Na ruim een uur loopt de voorstelling een beetje vast doordat er te veel aan de orde wordt gesteld. Zo is er een lang exposé over hoe dat werkt, speculeren met aandelen (‘een beetje schuld voor de maximale winst’). Ook gaan de acteurs dan min of meer zichzelf spelen, of juist weer niet, met als resultaat een iets te bedacht spiegelpaleis.

Gelukkig staat er genoeg theatraliteit tegenover: er worden liedjes gezongen en tapdansjes gemaakt, musicals als Oliver en Puttin’ On the Ritz komen voorbij, en aan het slot zingt Lineke Rijxman de titelsong uit Cabaret. Dan gaat het ineens over dat 14-jarige Joodse jongetje dat noodgedwongen een andere identiteit moet aannemen. Wie ben ik eigenlijk, dat is de vraag waar het in wezen om draait.

The Making of Soros, the Musical is de laatste grote voorstelling van Mugmetdegoudentand dat zichzelf na 38 jaar besloot op te heffen. In het filmpje dat aan het eind wordt vertoond staat Happy End. Precies dat is het.

Bekijk project