Vier sterren in Trouw
★★★★ Vier sterren in Trouw voor The Making of Soros the Musical! Met Lineke Rijxman, Vincent van der Valk & Jasper Stoop. "Eindigen met een Making of die geen pasklare antwoorden levert maar vooral prikkelende (prikkende) vragen oproept, past de Mug uitstekend."
Lees de recensie van Jowi Schmitz hier online
The Making of Soros the Musical
Mugmetdegoudentand
★★★★
Allerlaatste voorstelling van roemruchte theatergroep is een tikkie topzwaar
The Making of Soros the Musical van de Mugmetdegoudentand begint met veel uitleg, verpakt in wat stroeve dialogen. Er moet heel wat worden verteld over George Soros. Die Joodse man uit Hongarije, die arm begon, steenrijk werd van valutaspeculatie en die zich alweer sinds de jaren tachtig als filantroop manifesteert. Een man die met een ‘short’ de Bank of England ‘brak’ en zo in één dag één miljard verdiende.
Vincent van der Valk speelt de inmiddels 92-jarige George Soros met glad haar en een dito lachje. Lineke Rijxman is de regisseur van de door hem bestelde musical. Een musical over Soros zelf welteverstaan, met een zeventienkoppige cast bij voorkeur, dus alleen Jasper Stoop als ‘acteur’ is nogal een tegenvaller voor Soros.
Wie betaalt, bepaalt
Soros wil graag een musical die lijkt op Cabaret, zegt hij, en aangezien hij net een miljoen op de rekening van Rijxman heeft bijgeschreven vindt hij dat hij wel wat mag eisen. ‘Wie betaalt, bepaalt.’
Ze zijn nog niet zover, legt Rijxman aan Soros uit, ze wijst op het chaotische decor. Maar even later blijken er al wel wat liedjes (die leuk op bekende musicalliedjes geënt zijn) en ook dansjes mogelijk. Met teksten die zelfs rijmen op ‘Open Society Foundations’ - de fondsen die Soros oprichtte om zijn vrijgevigheid te stroomlijnen.
Na het wat taaie begin, komen de lagen. Niets is wat het lijkt en dat wordt knap uitgebouwd. Als Vincent van der Vlak George Soros ‘is’, wie ‘speelt’ hem dan in de musical? Waar moet die musical eigenlijk over gaan? Zo duikt The Making of Soros the Musical steeds verder de caleidoscopische theatermogelijkheden in. Waarom schreef theatermaker Rijxman eigenlijk een voorstelling over een man wiens Joodse achtergrond hem achtervolgt? Heeft dat met geld of met háár Joodse achtergrond te maken? En als ze vindt dat Soros over zijn verleden moet praten, waarom doet ze dat zelf dan liever niet?
Slagroom op een machtige taart
The Making of Soros the Musical is een tikkie topzwaar wat verhaallijnen betreft, maar gelukkig ontstaan er daardoor ook mooie vergezichten en zijn er de lichtere scènes, als slagroom op een nogal machtige taart. Het gegeven dat je als mens - en al helemaal als acteur – voortdurend andere rollen speelt en er tóch ergens een kern van eigenheid voelbaar is, wordt in dit finale stuk van de Mugmetdegoudentand fraai uitgebuit. Na 38 jaar is dit de laatste voorstelling van de roemruchte groep, die altijd al grossierde in maatschappijkritische én grappige voorstellingen. Eindigen met een Making of die geen pasklare antwoorden levert maar vooral prikkelende (prikkende) vragen oproept, past de Mug uitstekend.
Nog te zien t/m 10 juni. Info: mugmetdegoudentand.nl
Mugmetdegoudentand stond bekend om maatschappelijk geëngageerde en actuele voorstellingen. Na 38 jaar stopt het collectief: de makers gaan ieder een eigen richting in.